Als kind maakten we in ons spel een touw vast aan een steen en de andere kant aan een huis: zo konden we gemakkelijk bellen en praten met het huis. Anno 2017 is het zo ongeveer werkelijkheid geworden. Het lijken gescheiden werelden, maar een koppeling tussen telefooncentrale en ERP-systeem levert prachtige dingen op. En het is niet eens zo heel moeilijk. Voordelen genoeg voor leverancier en klant, want de efficiency maakt een nieuwe slag.
Automatische pop-up
Een standaard zin tijdens een telefoongesprek van misschien tien of vijftien jaar geleden: “Ik pak uw dossier er even bij, blijft u aan de lijn.” Verleden tijd voor wie de moderne telefooncentrale en ERP-systeem met elkaar verbindt. Stel: een klant of bekende van je bedrijf belt. Automatisch poppen op het computerscherm de gegevens van deze klant op. Niet alleen adresgegevens, maar alles: prijsafspraken, hoe vaak de klant belt, welke machines hij heeft afgenomen en welke facturen nog openstaan. Om maar wat te noemen. De gegevens staan dus direct ter beschikking van degene die de telefoon opneemt. Als de klant belt voor een storing, kan direct via het ERP-systeem een service-order worden gemaakt en uitgevoerd. Snel en efficiënt.
Meer voordelen
Daar hoeft het natuurlijk niet bij te blijven: wie creatief is denkt verder. Zo kan het ERP-systeem bijvoorbeeld bijhouden hoe vaak een klant belt. Al die gegevens kun je weer afstemmen. Stel dat iemand zeer regelmatig belt om een storing aan apparatuur door te geven. Interessant voor de afdeling sales om eens te kijken of zo’n apparaat wel aan de verwachtingen voldoet en of het misschien vervangen moet worden.
Het kan!
En zo knopen we alles aan elkaar. Het kan en levert veel op. Als kind wisten we dat al.