Wat ERP is hebben in onze voorgaande blogs al uitgebreid besproken. Ook hoe we ERP kunnen inzetten voor uw service organisatie. Regeren is vooruitzien: ook deze kreet is veelvuldig gepasseerd in onze voorgaande blogs. Maar om echt handig vooruit te zien, kunnen we tegenwoordig gebruik maken van Internet of Things.
Data gebruiken!
Apparaten worden steeds slimmer en zijn tegenwoordig allemaal verbonden met het internet. Hoe handig zou het zijn als zo’n apparaat periodiek de draaiuren doorgeeft aan uw ERP-pakket. Op basis hiervan kunt u het onderhoud inplannen, dan wel het gebruik van zo’n apparaat factureren. En hoe handig zou het zijn dat een apparaat zelf een storing meldt aan uw ERP-systeem aan de hand van verschillende parameters. U kunt uw klanten nu proactief benaderen en de storing oplossen voordat zij het zelf merken. Dit heeft een positief effect op uw servicegraad. Aan de hand van het elektronisch logboek kunt u aantonen dat onderhoud inderdaad nodig was.
Optimaliseren dienstverlening
Overigens is deze werkwijze voor huurtoestellen ook heel handig. Daarbij wordt niet gefactureerd aan de huurder en het is voor hem of haar fijn als het apparaat ‘gewoon’ blijft werken dankzij tijdig onderhoud of reparatie. Heftrucks, hydraulische installaties, gasdetectiesystemen, graafmaterieel, hijsinstallaties: het is maar een kleine greep uit apparaten die een internetverbinding hebben. Eigenaren en/of verhuurders van dergelijk materiaal kunnen dankzij IOT een verdere slag slaan in een optimale dienstverlening!